Hengitä jännitys kehostasi ennen esiintymistä

Jännitys iskee. Hengitys käy nopeammaksi ja pinnallisemmaksi, mikä vain lisää jännitystä. Kierre tuntuu syvenevän, mutta sen voi katkaista – hengittämällä.

Ihminen on monimutkainen ja hieno järjestelmä. Tai tilanteesta riippuen monimutkainen ja ikävä. Esimerkiksi esiintyminen saa aivot reagoimaan niin kuin eläisit 10 000 vuotta sitten ja heimosi olisi juuri heittämässä sinut ulkopuolelleen. Sinut ollaan jättämässä yksin, mikä tarkoittaa käytännössä paleltumista, nälkäkuolemaa tai petojen saaliiksi joutumista.

Aivoillasi on siis hyvä syy yrittää kaikin tavoin estää sinua avaamasta suutasi yleisön edessä. Kehossasi käynnistyy hypotalamus-aivolisäke-lisämunuais-yhteistyönä stressihormoni kortisolin eritys, jotta ymmärtäisit olevasi matkalla hävitykseen, et puhumaan omasta osaamisestasi ystävällismielisille lajitovereillesi lämpimään luentosaliin. Hengitys kiihtyy, sydän pamppailee ja punastelet, koska aivosi haluavat tehostaa hapenottoa ja -kuljetusta sekä fyysistä valmiuttasi taistella tai paeta.

Tilanne vaikuttaa menetetyltä. Miten ihmeessä voi vaikuttaa koneistoon, joka on hionut toimintansa saumattomaksi kymmenien tuhansien vuosien aikana?

Rauhallinen hengitys rentouttaa

Yllättäen toimiva vastaisku onnistuu hengittämällä. Tietoisesti, rauhallisesti hengittämällä voit kääntää koko mekanismin.

Äskeisen hengen haukkomisen aiheutti sympaattinen hermostosi, se autonomisen hermoston osa, joka antaa meille tarvittavan potkun takamukseen, jotta saisimme asioita tehtyä. Nyt se vain liioitteli.

Koska mieli ja keho ovat yhteydessä toisiinsa, voit liittoutua parasympaattisen, sen rauhoittavan, hermoston kanssa. Se tapahtuu pitkien ja syvien hengenvetojen ja rauhallisen uloshengityksen avulla. Sellainen hengitys viestittää aivoillesi, että tilanne on hallinnassa ja keho ja mieli voivat tyyntyä.

Jo pari kolme syvää sisään–ulos-hengitystä rauhoittaa tuntuvasti.

Nopeimman keinon saattaa hengitys takaisin normaaliksi tai ainakin lähelle normaalia olen oppinut Jarmo Liukkosen kirjasta Psyykkinen vahvuus. Hän neuvoo näin:

Sulje toinen sierain ja hengitä avoimen sieraimen kautta. Huomaat, että saadaksesi riittävästi happea joudut pidentämään sisäänhengitystä. Ja tyhjentääksesi keuhkot joudut pidentämään uloshengitystä.

Kokeile tätä keinoa ja huomaat miten hengityksellä pystyy säätelemään fyysisiä ja psyykkisiä reaktioita.  

 

 

Teksti. Ja kuinka se tehdään.

Marikoo Kotisivuratkaisut

Kati Vastamäki

icon-puhelin 0400 164 132               icon-sposti kati@kativastamaki.fi