Valmistaudu esitykseen, valmistaudut onnistumaan

Esiintymisjännitystä ei hallita vain siinä hetkessä, kun tilanne on käsillä. Paras tapa vähentää jännitystä on valmistautua esitykseen kunnolla ja ajan kanssa.

Aseta esiintymisellesi realistinen tavoite

Realistinen ja omalta kannaltasi järkevä. Jos et ole tottunut esiintyjä, on vihonviimeistä pyrkiä samaan tyyneyteen kuin Barack Obama, nokkeluuteen kuin Anna Perho tai luontevuuteen kuin Linda Liukas. Huiput ovat huippuja, mutta yksikään heistä ei ole ollut sitä ensimmäisissä julkisissa esiintymisissään. Sinunkaan ei tarvitse.

Siksi aloittelijalle hyvä tavoite on saada ensimmäinen (koulun jälkeinen) esitys pidettyä tai vaikka pystyä katsomaan suoraan yleisöön mahdollisimman paljon esityksen aikana. Kun ne tavoitteet on saavutettu, voi alkaa miettiä seuraavia askeleita. Myöhemmin keskityn äänenkäyttöön, opettelen puhumaan hitaammin tai tauottamaan ja painottamaan sanomaani. Jossain vaiheessa otan mukaan vaikuttavan sanattoman viestinnän. Ja niin edelleen.

Niin puheen pitämisessä kuin muussakin elämässä hyvä tavoite on sellainen, joka vähän hirvittää, mutta joka on treenaamalla saavutettavissa.

Selvitä ketä yleisösi on

Yleisöstä riippuu se, mitä ja miten puhut. Siksi yleisöstä pitää tietää ne asiat, jotka ovat tai jotka voivat olla merkityksellisiä esityksen ja valmistautumisen kannalta.

Esimerkiksi: Paljonko yleisöä on – muutama tuttu kollega vai sata vierasta konferenssiosallistujaa? Minkä ikäisiä kuulijat ovat? Ovatko he miehiä vai naisia? Millainen koulutus ja työkokemus heillä on? Mitä he jo tietävät aiheestasi? Miksi kuulijat ovat paikalla – työnantajan ohjaamina vai omasta mielenkiinnostaan?

Hanki tarvittavat tiedot esitystäsi varten

Kun edellinen kohta on käsitelty, voi käydä miettimään esityksen sisältöä. Mitä haluat yleisöllesi sanoa? Mitä tiedät itse aiheesta? Mitä pitää vielä selvittää?

Suunnittelu ja tiedonhaku kannattaa aloittaa ajoissa ja tehdä sitä mieluummin usein ja vähän kuin yhtenä päivänä kaikki. Vartti päivässä on pieni pinnistys. Sen ansiosta saat kuitenkin kerättyä kivasti materiaalia ja ideoita.

Ja kun annat aivoillesi aikaa, ne pysyvät virittyneinä aiheellesi ja työskentelevät hiljaa hyväksesi. Esitys rakentuu helpommin kuin jos yrittäisit kasata siitä yhdellä kertaa viime hetkessä.

Rakenna esitys ajoissa

Esityksen voi rakentaa ja maustaa lukemattomilla tavoilla. Kaikille esityksille yhteistä on kuitenkin se, että niillä on alku, keskikohta ja loppu. Aloituksen on oltava kiinnostava, keskikohdan eli asian käsittelyn selkeä ja lopetuksen mieleen jäävä.

Hyvin rakennettu esitys on luja perusta, joka itsessään jo vähentää jännitystä. Siihen on hyvä nojata

Harjoittele kuin ammattilainen

On ihmisiä, jotka nousevat lavalle ex tempore ja täyttävät vaikka parituntisen ihan järkevällä puheella. Me muut harjoittelemme. Ja me olemme suuri enemmistö.

”Olen maailman spontaanein esiintyjä, koska joka sana, ele ja sutkaus on tarkkaan harjoiteltu.”

Näin sanoi Georg Bernard Shaw, 1950 kuollut nobelisti ja Oscar-voittaja. Lainaus pätee esiintyjiin vielä 2020. Se, mikä näyttää luonnonlahjalta, on todellisuudessa yleensä aina harjoituksen tulosta.

Erityisesti kannattaa panostaa esityksen ensimmäisiin minuutteihin ja harjoitella aloitus hyvin. Ensinnäkin oma jännitys on alussa pahimmillaan, ja siitä selviää parhaiten harjoitelleena. Toiseksi aloituksesta riippuu, kiinnostuuko yleisö. Jos aloitus on hyvä, yleisö lähtee mukaan, ja sen reaktiot helpottavat myös jännitystä.

Vähintään pitää harjoitella sen verran, että tuntee oman esityksensä ja pääosin muistaa sen niin, että sitä ei tarvitse lukea paperista. Avainsanalistaa voi hyvin käyttää apuna esityksen aikana. Ja jos jotain unohtuu, se harmittaa yleensä vain puhujaa itseään. Yleisö ei edes tiedä, että jotain jäi kertomatta.

Esiinny ensin koeyleisölle

Käytä sparrausapuna hyväntahtoista ja kannustavaa ystävää, puolisoa, sukulaista, kollegaa. Kun esitys on jo kerran tai toisenkin ”julkisesti” puhuttu, oikean yleisön edessä on helpompaa.

Harjoitusyleisönkin edessä hermostuttaa ja jännittää, mutta se on hyvä. Ikävätkin tuntemukset on hyvä ottaa vastaan ensimmäisen kerran muualla kuin oikean yleisön edessä. Siinä näkee, mitä jännitys voi aiheuttaa mutta myös miten tilanteesta selviää.

Harjoittele mielikuvin

Mielikuvissa piilee valtavia voimia, niin hyvässä kuin pahassa. ”Jos uskot että pystyt, tai uskot että et pysty, olet oikeassa”, sanoi Henry Ford. Ja lukuisat eri alojen tutkimukset ovat osoittaneet, että usein väite todella pitää paikkansa.

Epäonnistumiseen keskittyminen lisää jännitystä ja syö itsetuntoa. Myönteiset mielikuvat tuottavat myönteisiä vaikutuksia. Se johtuu siitä, että aivomme eivät erota toisistaan todellisuutta ja itse luomaamme mielikuvaa.

Jos pystyt luomaan mielikuvan onnistuneesta esiintymistilanteesta, se vaikuttaa positiivisesti muun muassa vireystilaasi, keskittymiskykyysi ja itseluottamukseesi.

Mielikuviesi avulla olet valmiimpi esiintymään – ja onnistumaan.

 

Teksti. Ja kuinka se tehdään.

Marikoo Kotisivuratkaisut

Kati Vastamäki

icon-puhelin 0400 164 132               icon-sposti kati@kativastamaki.fi